Algemene Voorwaarden

Datum- Mei 2023

Artikel 1 – Definities

  • 1.
    In deze algemene voorwaarden worden onderstaande termen in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven.
  • 2.
    Onder Opdrachtgever wordt verstaan: de rechtspersoon of natuurlijke persoon met wie 5docs B.V. een overeenkomst heeft gesloten.
  • 3.
    Onder Opdrachtnemer wordt verstaan: 5docs B.V., gevestigd te (5646 HX) Eindhoven, aan de Vluttersveen 25.
  • 4.
    Onder partijen wordt verstaan: Opdrachtnemer en Opdrachtgever gezamenlijk.
  • 5.
    Onder Overeenkomst wordt verstaan: de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever met betrekking tot het verrichten van de opgedragen diensten, tot stand gekomen zoals omschreven in artikel 3 van deze algemene voorwaarden. De overeenkomst en deze algemene voorwaarden vormen een geheel.

Artikel 2 – Toepasselijkheid

5DOCS verwerkt uw persoonsgegevens doordat u gebruik maakt van onze diensten en/of omdat u deze zelf aan ons verstrekt. De persoonsregistratie kan de volgende gegevens omvatten:

  • 1.
    Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, diensten, adviezen, overeenkomsten en (rechts)handelingen tussen Opdrachtnemer en haar Opdrachtgever anderzijds.
  • 2.
    Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle Overeenkomsten, waarbij voor de uitvoering gebruik wordt gemaakt van derden.
  • 3.
    Afwijkingen van de algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien ze schriftelijk zijn overeengekomen. In dat geval gaan de afwijkingen voor op de algemene voorwaarden. .
  • 4.
    Indien één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden onverminderd van toepassing. Partijen treden in dat geval in overleg om de nietige of vernietigde bepaling te vervangen door een rechtsgeldige bepaling, die hetzelfde effect zal hebben als oorspronkelijk bedoeld.

Artikel 3 – Offertes, aanbiedingen, totstandkoming en duur overeenkomst

  • 1.
    Alle offertes en aanbiedingen van Opdrachtnemer zijn vrijblijvend.
  • 2.
    Offertes hebben een geldigheidsduur van 30 dagen, tenzij anders is overeengekomen.
  • 3.
    Opdrachtnemer kan niet aan haar offertes of aanbiedingen worden gehouden indien de Opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat de offertes of aanbiedingen een kennelijke vergissing of verschrijving bevatten.
  • 4.
    De in de offerte of aanbieding vermelde prijzen zijn uitgedrukt in Euro en zijn exclusief BTW en andere heffingen van overheidswege, eventuele in het kader van de overeenkomst te maken kosten, daaronder begrepen reis-, verblijf-, verzend- en administratiekosten, tenzij anders is aangegeven.
  • 5.
    Een Overeenkomst komt uitsluitend tot stand na rechtsgeldige ondertekening door beide partijen, dan wel schriftelijke bevestiging van aanvaarding van de offerte door Opdrachtgever.
  • 6.
    Indien de aanvaarding (al dan niet op ondergeschikte punten) afwijkt van het in de offerte of de aanbieding opgenomen aanbod, dan is Opdrachtnemer daaraan niet gebonden. De Overeenkomst komt in dat geval niet overeenkomstig de afwijkende aanvaarding tot stand, tenzij Opdrachtnemer anders aangeeft.
  • 7.
    De overeenkomst tussen Opdrachtgever en Opdrachtnemer wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst anders voortvloeit of indien partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.
  • 8.
    Door ondertekening van enige overeenkomst met Opdrachtnemer, waarin naar deze Algemene voorwaarden wordt verwezen, verklaart de Opdrachtgever een exemplaar van deze Algemene voorwaarden te hebben ontvangen, van de inhoud daarvan kennis te hebben genomen en deze te hebben aanvaard. De toepasselijkheid van eventuele inkoop- of andere voorwaarden van opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
  • 9.
    Indien onduidelijkheid bestaat omtrent de uitleg van één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden, of er doet zich een situatie voor die niet in deze algemene voorwaarden geregeld is, dan dient de uitleg plaats te vinden ‘naar de geest’ van deze bepalingen.
  • 10.
    Indien Opdrachtnemer niet steeds strikte naleving van deze voorwaarden verlangt, betekent dit niet dat de bepalingen daarvan niet van toepassing zijn, of dat Opdrachtnemer in enigerlei mate het recht zou verliezen om in andere gevallen de stipte naleving van de bepalingen van deze voorwaarden te verlangen. Indien Opdrachtnemer één of meer aan haar, op grond van deze Algemene voorwaarden toekomende rechten niet of niet volledig heeft uitgeoefend, kan de Opdrachtgever hieraan geen enkel recht ontlenen voor de toekomst.

Artikel 4 - Uitvoering van de overeenkomst

  • 1.
    De door Opdrachtnemer ingezette professionals zijn wat betreft hun verrichtingen en dienstverlening onderworpen aan het binnen hun eigen beroepsgroep geldende professioneel statuut en de vigerende richtlijnen, wetten, standaarden en codes.
  • 2.
    Opdrachtnemer zal zich inspannen haar dienstverlening en advisering naar beste inzicht en vermogen overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit te voeren, op grond van de op dat moment bekende stand van de wetenschap.
  • 3.
    Opdrachtnemer heeft het recht bepaalde werkzaamheden te laten verrichten door derden, indien en voor zover een goede uitvoering van de Overeenkomst dit vereist.
  • 4.
    Opdrachtgever verstrekt alle gegevens waarvan Opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn, of waarvan Opdrachtgever redelijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de Overeenkomst. Wordt aan het voorgaande lid door de Opdrachtgever niet of niet voldoende voldaan, dan heeft Opdrachtnemer het recht om de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of de uit de vertraging voortvloeiende extra kosten bij de Opdrachtgever in rekening te brengen.
  • 5.
    Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard dan ook, doordat hij is uitgegaan van door Opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens, tenzij de onjuistheid of onvolledigheid voor Opdrachtnemer kenbaar behoorde te zijn.
  • 6.
    Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele aanspraken van derden, die in verband met de uitvoering van de overeenkomst schade lijden en waarvan de oorzaak aan anderen dan aan Opdrachtnemer toerekenbaar is. Indien Opdrachtnemer uit dien hoofde door derden mochten worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Opdrachtnemer zowel in als buiten rechte bij te staan en onverwijld al hetgeen te doen dat van haar verwacht mag worden.

Artikel 5 - Tarieven, kosten en betaling

  • 1.
    De door Opdrachtnemer vermelde tarieven gelden voor het jaar waarin het aanbod is gedaan.
  • 2.
    Indien de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van opdrachtgever, bevoegde instanties of een andere partij, wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in kwalitatief en/of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Opdrachtnemer zal daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd.
  • 3.
    In de offerte of Overeenkomst is bepaald wanneer Opdrachtnemer geleverde diensten factureert. Facturering vindt in beginsel maandelijks plaats, tenzij in de Overeenkomst anders wordt overeengekomen.
  • 4.
    Facturen van Opdrachtnemer dienen zonder korting en verrekening binnen dertig (30) dagen na de factuurdatum te worden betaald, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
  • 5.
    In geval van overschrijding van de betalingstermijn verkeert Opdrachtgever zonder nadere ingebrekestelling in verzuim; vanaf het moment van verzuim is over het opeisbare bedrag de wettelijke (handels-)rente verschuldigd.
  • 6.
    Vanaf het moment van het intreden van verzuim dient de Opdrachtgever tevens de buitengerechtelijke incassokosten te vergoeden die Opdrachtnemer ter incasso van haar vordering heeft moeten maken. Deze worden berekend krachtens de staffel van het Besluitvergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  • 7.
    De buitengerechtelijke kosten bedragen minimaal € 250,- (excl. btw). Het is de Opdrachtgever niet toegestaan om te verrekenen.
  • 8.
    Indien Opdrachtgever van mening is dat sprake is van onjuiste facturering, dient Opdrachtgever dit binnen acht (8) kalenderdagen na factuurdatum bij Opdrachtnemer schriftelijk kenbaar te maken, onder opgave van redenen. Bezwaren tegen de hoogte van de facturen schorten de betalingsverplichting niet op.
  • 9.
    In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van Opdrachtgever, zijn de vorderingen van Opdrachtnemer op Opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
  • 10.
    Door Opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter afdoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langste open staan.

Artikel 6 – Opzegging

  • 1.
    Een Overeenkomst voor onbepaalde tijd kan door beide partijen schriftelijk worden opgezegd, met inachtneming van een opzegtermijn van drie (3) maanden.
  • 2.
    Een Overeenkomst voor bepaalde tijd wordt na het verstrijken van de periode waarvoor deze is aangegaan, steeds automatisch met eenzelfde periode verlengd, tenzij de Overeenkomst tijdig is opgezegd. Beide partijen kunnen de Overeenkomst tegen het einde van de periode waarvoor deze is aangegaan schriftelijk opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van drie (3) maanden.
  • 3.
    Een Overeenkomst voor bepaalde tijd kan niet tussentijds worden opgezegd, tenzij Opdrachtnemer daarmee uitdrukkelijk instemt.
  • 4.
    Indien de Overeenkomst tussentijds wordt opgezegd door Opdrachtnemer, zal Opdrachtnemer in overleg met Opdrachtgever zorgdragen voor overdracht van nog te verrichten werkzaamheden aan derden, tenzij er feiten en omstandigheden aan de opzegging ten grondslag liggen die aan Opdrachtgever toerekenbaar zijn.
  • 5.
    Indien de overdracht van de werkzaamheden voor Opdrachtnemer extra kosten met zich meebrengt, worden deze aan Opdrachtgever in rekening gebracht.
  • 6.
    Bij opzegging vindt geen restitutie plaats van vooruitbetaalde bedragen, tenzij in de Overeenkomst anders is bepaald.

Artikel 7 – Opschorting en ontbinding

  • 1.
    Opdrachtnemer is bevoegd de nakoming van haar verplichtingen op te schorten of de Overeenkomst te ontbinden, indien:
    • de Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet of niet volledig nakomt of niet na dreigt te komen;
    • Na het sluiten van de Overeenkomst ieder der partijen ter kennis gekomen omstandigheden goede grond geven om te vrezen dat de wederpartij de verplichtingen niet zal nakomen. In geval er goede grond bestaat te vrezen dat de wederpartij slechts gedeeltelijk of niet behoorlijk zal nakomen, is de opschorting slechts toegelaten voor zover de tekortkoming haar rechtvaardigt;
    • De wederpartij bij het sluiten van de Overeenkomst verzocht is zekerheid te stellen voor de voldoening van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en deze zekerheid uitblijft of onvoldoende is. Partijen zijn bevoegd de Overeenkomst te ontbinden wanneer zich omstandigheden voordoen die van dien aard zijn, dat nakoming van de Overeenkomst onmogelijk of naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer kan worden gevergd. Dit geldt ook wanneer zich omstandigheden voordoen van dien aard, dat ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst in redelijkheid niet mag worden verwacht.
  • 2.
    De bevoegdheid tot opschorting vervalt indien de Opdrachtgever ter verzekering van de nakoming van zijn verplichtingen genoegzame zekerheid heeft gesteld.
  • 3.
    Opschorting van de overeenkomst ontslaat de Opdrachtgever niet van haar betalingsverplichtingen.
  • 4.
    Indien Opdrachtnemer door het opschorten van de overeenkomst schade lijdt en/of hierdoor extra kosten heeft gemaakt, dan komt dit voor rekening van de Opdrachtgever.

Artikel 8 - Overmacht

  • 1.
    5docs B.V. is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens de opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet is te wijten aan schuld, en noch krachtens wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
  • 2.
    Onder overmacht wordt in deze algemene voorwaarden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of onvoorzien, waarop Opdrachtnemer geen invloed kan uitoefenen, doch waardoor Opdrachtnemer niet in staat is zijn verplichtingen na te komen. Onder een dergelijke omstandigheid worden in ieder geval begrepen staking, bovenmatig ziekteverzuim van personeel, brand en andere bedrijfsstoornissen en overige buiten de controle van Opdrachtnemer liggende gebeurtenissen zoals overstroming, storm, natuur- en/of kernramp, oorlog, oorlogsdreiging, maar ook veranderende wetgeving of overheidsmaatregelen.
  • 3.
    Opdrachtnemer heeft ook het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid die (verdere) nakoming van de overeenkomst verhindert, intreedt nadat Opdrachtnemer zijn verbintenis had moeten nakomen.
  • 4.
    Opdrachtnemer kan gedurende de periode dat de overmacht voortduurt de verplichtingen uit de overeenkomst opschorten. Indien deze periode langer duurt dan twee maanden, dan is ieder der partijen gerechtigd de overeenkomst te ontbinden, zonder verplichting tot vergoeding van schade aan de andere partij.
  • 5.
    Voor zover Opdrachtnemer ten tijde van het intreden van overmacht zijn verplichtingen uit de overeenkomst inmiddels gedeeltelijk is nagekomen of deze zal kunnen nakomen, en aan het nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte zelfstandige waarde toekomt, is Opdrachtnemer gerechtigd om het reeds nagekomen respectievelijk na te komen gedeelte separaat te factureren.

Artikel 9 - Aansprakelijkheid (en van derden)

  • 1.
    Leidt de uitvoering van een opdracht door Opdrachtnemer tot aansprakelijkheid , dan zal die aansprakelijkheid steeds beperkt zijn tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.
  • 2.
    Opdrachtnemer zal alle met haar overeengekomen werkzaamheden zorgvuldig verrichten met inachtneming van de specifieke deskundigheid, die van haar in de gegeven omstandigheden verwacht mag worden. Ondanks wederzijdse inspanning van Partijen kan Opdrachtnemer echter nooit garanderen dat een door de Opdrachtgever gewenst en/of door Opdrachtnemer verwacht resultaat bereikt zal worden. Opdrachtnemer is daarvoor dan ook niet aansprakelijk.
  • 3.
    Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor (verzuim)meldingen naar verzekeraars. Opdrachtgever blijft immer eindverantwoordelijk.
  • 4.
    Medische informatie zal zich te allen tijde bevinden bij de bedrijfsarts en niet bij Opdrachtnemer. Opdrachtnemer is daarvoor dan ook niet aansprakelijk.
  • 5.
    Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor een vordering van Opdrachtgever of een derde, niet zijnde opdrachtgever, indien de schade is veroorzaakt door Opdrachtgever of een derde omdat deze onjuiste en/of onvolledige Informatie heeft verstrekt, tenzij Opdrachtgever of de derde aantoont dat de schade geen verband houdt met verwijtbaar handelen of nalaten zijnerzijds, dan wel dat de schade is veroorzaakt door opzet, grove schuld of bewuste roekeloosheid van Opdrachtnemer.
  • 6.
    Door Opdrachtnemer wordt geen aansprakelijkheid aanvaard, behoudens voor zover de verplicht afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering in voorkomende gevallen aanspraak op een uitkering geeft.
  • 7.
    De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.
  • 8.
    Opdrachtnemer is in geen geval aansprakelijk voor indirecte schade zoals bedrijfsschade, gevolgschade of andere indirecte schade, waaronder begrepen schade wegens gederfde winst, gemiste besparingen, loondoorbetaling bij ziekte, verlies van gegevens of premieverhogingen van publieke en/of private Verzekeringen.
  • 9.
    Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:
    • de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
    • de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van opdrachtnemer aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zover deze aan opdrachtnemer toegerekend kunnen worden;
    • en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.
  • 10.
    De in deze algemene voorwaarden opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van Opdrachtnemer of zijn leidinggevende ondergeschikten.
  • 11.
    Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade door derden geleden ten gevolge van handelingen die op uitdrukkelijk verzoek van de opdrachtgever zijn verricht.
  • 12.
    Indien een loonsanctie door het UWV wordt opgelegd aan de Opdrachtgever is Opdrachtnemer tevens niet aansprakelijk indien:
    • De eerste dag van de arbeidsongeschiktheid van een medewerker is gelegen binnen een periode voorafgaand aan de datum waarop de overeenkomst in werking treedt;
    • De Opdrachtgever zonder tijdige ruggespraak met Opdrachtnemer besluit om niet in bezwaar en/of beroep te gaan;
    • De Opdrachtgever Opdrachtnemer niet, niet tijdig of niet voldoende betrekt bij de inhoud van het bezwaar en/of beroep.
  • 13.
    Ingeval Opdrachtnemer lopende (ziekte)dossiers overneemt, is Opdrachtnemer niet aansprakelijk voor eventuele schade, waaronder maar niet beperkt tot een loonsanctie, die is ontstaan door een handelen of nalaten ten aanzien van deze verzuimdossiers, indien dit handelen c.q. nalaten zich heeft voorgedaan in de periode vóór overname.
  • 14.
    De Opdrachtgever is verplicht alle maatregelen te treffen die nodig zijn ter beperking van de schade waarvoor hij Opdrachtnemer aansprakelijk wil stellen.
  • 15.
    Iedere aanspraak van Opdrachtgever jegens Opdrachtnemer vervalt indien Opdrachtgever deze niet uiterlijk binnen twaalf maanden nadat Opdrachtgever de feiten waarop zij de aansprakelijkheid baseert, constateerde of redelijkerwijs had kunnen constateren, schriftelijk kenbaar maakt aan Opdrachtnemer.
  • 16.
    Aansprakelijkheid van Opdrachtnemer ontstaat pas indien Opdrachtgever Opdrachtnemer schriftelijk in gebreke heeft gesteld en daarbij een redelijke termijn heeft gegund voor de nakoming c.q. zuivering van de tekortkoming en Opdrachtnemer nalaat binnen de termijn na te komen c.q. de tekortkoming te zuiveren.

Artikel 10 - Intellectueel eigendom en auteursrecht

  • 1.
    Onverminderd het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde, behoudt 5docs B.V. zich de rechten en bevoegdheden voor die Opdrachtnemer toekomen op grond van de Auteurswet.
  • 2.
    Alle door Opdrachtnemer verstrekte stukken zoals, maar niet beperkt tot, analyses, (cursus)materiaal, rapporten, adviezen en overeenkomsten, zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door Opdrachtgever. Deze stukken mogen niet zonder voorafgaande toestemming van Opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden gebracht, tenzij uit de aard van de verstrekte stukken anders voortvloeit.

Artikel 11 - Overdracht van medische dossiers na beëindiging

  • 1.
    Indien na beëindiging van de overeenkomst tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever medische dossiers dienen te worden overgedragen aan een andere gecertificeerde arbodienst of een bedrijfsarts, is Opdrachtnemer gerechtigd om de hiermee in verband houdende kosten in rekening te brengen.
  • 2.
    In geval van overdracht van medische dossiers vervalt daarmee iedere aansprakelijkheid van Opdrachtnemer ter zake.
  • 3.
    Opdrachtnemer is gerechtigd eerst aan overdracht van medische dossiers mee te werken, nadat alle door de Opdrachtgever aan Opdrachtnemer verschuldigde bedragen, inclusief de kosten die verband houden met de overdracht, zijn voldaan.

Artikel 12 - Geheimhouding en gegevensverwerking

  • 1.
    Partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de Overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen, tenzij openbaarmaking van deze informatie noodzakelijk is voor de uitvoering van een wettelijk voorschrift.
  • 2.
    Opdrachtnemer legt haar betrokken werknemers en betrokken derden dezelfde verplichtingen op.
  • 3.
    De Opdrachtgever zal, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer, aan derden geen mededelingen doen over de aanpak, werkwijze en materialen van Opdrachtnemer.
  • 4.
    Wanneer Opdrachtnemer op grond van een wettelijke bepaling of een gerechtelijke uitspraak gehouden is vertrouwelijke informatie aan door de wet of de bevoegde rechter aangewezen derden te verstrekken, en Opdrachtnemer zich ter zake niet kan beroepen op een wettelijk dan wel door de bevoegde rechter erkend of toegestaan recht van verschoning, dan is Opdrachtnemer niet gehouden tot schadevergoeding of schadeloosstelling. De wederpartij is dan niet gerechtigd tot ontbinding van de Overeenkomst op grond van enige schade, hierdoor ontstaan.
  • 5.
    Voor de uitvoering van de Overeenkomst verwerkt Opdrachtnemer in zijn hoedanigheid als verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens. Opdrachtnemer is gehouden aan de verplichtingen uit de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
  • 6.
    Opdrachtnemer zorgt ervoor dat de (persoons)gegevens na afloop van de bewaartermijn vernietigd worden.

Op de dienstverlening is de privacyverklaring van Opdrachtnemer van toepassing, te raadplegen via de website van Opdrachtnemer, te weten www.5docs.nl.

Artikel 13 - Toepasselijk recht en geschillen

  • 1.
    Op de rechtsverhouding tussen Opdrachtnemer en de Opdrachtgever is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
  • 2.
    Alle geschillen tussen partijen zullen in eerste aanleg uitsluitend worden voorgelegd aan de daartoe bevoegde rechter in het arrondissement waarin Opdrachtnemer is gevestigd.
  • 3.
    Partijen zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

Artikel 14 - Vindplaats en uitleg van de algemene voorwaarden

Deze algemene voorwaarden worden door opdrachtnemer aan opdrachtgever bij iedere nieuwe opdracht ter hand gesteld. Deze algemene voorwaarden zijn tevens te allen tijde te vinden op de website van Opdrachtnemer, te weten www.5docs.nl.

Artikel 15 - Wijzigen algemene voorwaarden

  • 1.
    Opdrachtnemer heeft het recht deze algemene voorwaarden te wijzigen.
  • 2.
    Wijzigingen zijn eveneens van toepassing op bestaande Overeenkomsten, doch alleen wanneer de betreffende Overeenkomst een looptijd kent van twaalf (12) maanden of langer.
  • 3.
    Opdrachtnemer zal Opdrachtgever uiterlijk een (1) maand voor ingangsdatum informeren en de gewijzigde algemene voorwaarden elektronisch ter hand stellen.
  • 4.
    De gewijzigde algemene voorwaarden worden geacht te zijn aanvaard wanneer Opdrachtgever niet binnen een (1) maand na kennisneming bezwaar heeft gemaakt.
  • 5.
    Opdrachtnemer is na overleg met en goedkeuring van de Opdrachtgever gerechtigd haar prijzen en tarieven te wijzigen.
  • 6.
    Mocht enige bepaling uit deze voorwaarden achteraf onverbindend blijken, dan wordt die bepaling vervangen door een bepaling die zoveel mogelijk in lijn ligt daarmee en blijven de overige bepalingen onverkort van toepassing.